Test av Fiken regnskapsprogram

Vi har testet regnskapsprogrammet Fiken.

Det har aldri før vært enklere å føre sitt eget regnskap. Overgangen fra papir til elektronisk lagring har gjort regnskapet mye mer oversiktlig. Det er ikke lenger et behov for oppbevaringsplass til utallige permer med fakturaer. Regnskapsprogammene blir stadig mer intuitive. Som følge av dette velger nå stadig flere å føre hele eller deler av regnskapet på egenhånd, spesielt de som driver små bedrifter og enkeltpersonforetak. Da er det ikke så rart at det i rapporten "Computerization and The Future of Jobs in Norway" kommer frem til at det er 98 prosent sannsynlighet for at jobben til dagens regnskapsførere blir digitalisert i løpet av 20 år.

Gå direkte til konklusjonen

I denne artikkelen tester vi Fiken - et nettbasert regnskapsprogram. 

Regnskapsprogrammet Fiken er myntet på små bedrifter og enkeltpersonforetak. Her fokuseres det på å gjøre regnskapet så enkelt som mulig, slik at også de som ikke har erfaring med regnskap raskt skal kunne klare å håndtere bokføring av fakturaer på egenhånd. Siden Finanssans forsøker å gjøre økonomi enkelt for "mannen i gata", er dette en tilnærming vi naturligvis er begeistret for.

Pris

Fiken Regnskap og faktura koster 139 kroner per måned. Den mest sammenlignbare konkurrenten, Visma Eaccounting, koster 10 kroner mer i måneden. Visma har i tillegg et bindingstid - noe du slipper hos Fiken.

Fiken fakturerer to ganger i året. Det betyr at du mottar en faktura på 1.042,50 kroner etter at du har kjøpt tilgang til regnskapsprogrammet. Skulle du derimot bestemme deg for å avslutte abonnementet hos Fiken før det har gått 6 måneder, får du tilbakebetalt penger for ikke påstartede måneder. 

LES OGSÅ: Test av vennebetaling med mobil

Det eneste regnskapsprogrammet som slår Fiken på pris, er Matrix. De opererer derimot med et etableringsgebyr på 1.490 kroner i skrivende stund. Med tanke på funksjoner, brukervennlighet og bankintegrasjon, mener vi Matrix allikevel ikke gir mer valuta for pengene.

Brukervennlighet

Når du logger inn på Fiken blir du møtt med skjermbildet som vist ovenfor. Her får du oversikt over de viktigste nøkkeltallene som resultat og siste hendelser. Det er plassert to synlige knapper med "Jeg har solgt noe!" og "Jeg har kjøpt noe!". 99 prosent av gangene du logger inn på Fiken er det nettopp for å bokføre kjøp eller salg. 

Programmet er lett å sette seg inn i, og det tar ikke lange tiden før man er kjent med hvor de ulike funksjonene befinner seg.

For deg som liker å jobbe mest mulig effektivt, er det lagt inn hurtigtaster for blant annet ny faktura og nytt kjøp/salg. Oversikt over alle hurtigtaster får du opp ved å trykke på alt + h.

Regnskapsprogrammet kommer som en responsiv nettside, noe som betyr at elementene automatisk tilpasses skjermen, enten du skal vise regnskapet på mobil, tablet eller PC.

Vi savner kanskje mulighetene til å tilpasse dashbordet slik vi selv ønsker det, men dette er flisespikkeri.

Bokføring og fakturering

Det går raskt å registrere både kjøp og salg. Integrert kontorhjelp foreslår automatisk hvilken konto posteringen skal registreres på, og gir i tillegg en forklaring om den aktuelle kontoen. Det er med andre ord enklere å bokføre transaksjoner på riktige kontoer.

Fakturaer på papir kan lastes ned direkte inn til Fiken gjennom appen Fiken Bilag. Etter at du har tatt bildet og sendt det inn, vil fakturaen ligge klar til å hentes i innboksen. Det hele er gjort på under et minutt. Appen er tilgjengelig både til Android og til iOS.

Under Ny faktura kan du velge mellom å sende faktura, kvittering eller tilbud. Det er også mulighet for å sende fakturaen som EHF, men det er foreløpig ikke mulig å motta EHF-fakturaer.

Har du mange fakturaer du må sende ut, kan du velge Faktura til flere kunder for å gjøre jobben raskere.

Fakturaer som du sender ut som e-post vil komme som en link til vedkommende. Mottakeren må da klikke på linken for å se fakturaen. Fordelen med dette er at du vil se når mottakeren har åpnet fakturaen. Ulempen er at det kan være tungvint dersom mottakeren må legge inn fakturaen i et eget system, men her står du fritt til å velge å sende faktura enten som link eller vedlegg.

Tilleggsfunksjoner

Ofte kan noe som skal være enkelt, gå på bekostning av mangel på funksjoner. Vi ser derfor på hvilke funksjoner Fiken har å tilby.

  • Bankintegrasjon med DNB - Bevegelser fra banken hentes automatisk inn i regnskapet hver dag. Dette er en tilleggsmodul som koster 49 kroner per måned.
  • Lønnsmodul - Lønnsutbetalinger med lønnslipper. Funksjonen inkluderer opprette ansatte med elektronisk skattekort, feriepenger, pensjon, arbeidsgiveravgift, skattetrekk og innrapportering av a-melding til Altinn. 
  • Næringsoppgave - Innsending av næringsoppgave 1 for enkeltpersonforetak, og næringsoppgave 2 for aksjeselskap til Altinn. Pris: 590 kroner for enkeltpersonforetak og 790 kroner for aksjeselskap.
  • Nettbutikk-modul - Få bokført alle salg gjennom nettbutikken helt automatisk. Støttet foreløpig PrestaShop, WooCommerce og Opencart. Pris: 99 kroner per måned.
  • API - Dette gjør det mulig å integrere Fiken med andre eksterne systemer, som for eksempel WooCommerce.
  • KID - Send fakturaer med KID slik at betalingene automatisk registreres og bokføres i regnskapsprogrammet. Pris: 49 kroner per måned.

For de fleste mindre bedrifter, vil tilleggsmodulene til Fiken vært mer enn nok. I neste versjon vil det også bli lagt inn mulighet for å legge inn repeterende fakturaer. For en del brukere vil denne funksjonen være svært tidsbesparende. Det vil i tillegg bli lagt inn inkassostøtte, som lar deg sende inn fakturaer til inkasso rett fra regnskapsprogrammet. 

LES OGSÅ: Sannheten om aksjeinvesteringer

Med hensyn til at Fiken er et forholdvis ny aktør i markedet, har de på kort tid klart å få implementert nødvendige moduler, og vel så det. Ut ifra veggen deres på Trello er det heller ingen tegn på at de vil stoppe med å implementere nye funksjoner og forbedringer i regnskapsprogrammet.

Hjelp og brukerstøtte

Det er ingen tvil om at Fiken lytter til sine kunder og tar dem på alvor. På Fiken Roadmap kan du lese løpende oppdateringer om hva det jobbes med, og hva som kommer i nyere versjoner. Her kan alle komme med ideer og ønsker, og dette ser ut til å bli godt fulgt opp av de ansatte hos Fiken. 

De har i tillegg en hjelpeside med videoer og forklaringer til det meste. Alt ligger med andre ord til rette for at brukeren skal kunne gjøre det meste av regnskapet på egenhånd. Du kan også melde deg på Webinar med aktuelle temaer som årsavslutning, skatt og generell bokføring.

Fiken kan ellers nås på Facebook, Twitter, Google Plus og selvfølgelig på e-post. I følge deres Facebook-side blir henvendelser normalt besvart i løpet av en time.

Konklusjon

Pris 6/6
Brukervennlighet 6/6
Bokføring og fakturering 5/6
Tilleggsfunksjoner 4/6
Hjelp og brukerstøtte 6/6
Totalvurdering Terningkast 5

Klikk her for å prøve Fiken gratis i 30 dager

Fiken har på kort tid blitt til et regnskapsprogram som er på høyde med andre godt etablerte regnskapsprogram.

Det er ikke mye å sette fingeren på med Fiken. Det er alltid forbedringspotensiale og funksjoner som kan effektiviseres, men alt i alt har Fiken fått på plass det viktigste, og mer til.

Det eneste vi savner er muligheten til å sette opp budsjetter og prognoser. Det er også etterspurt av andre kunder, så det kan hende at dette vil være på plass i kommende versjoner av regnskapsprogrammet.

Dersom de fortsetter de å utvikle seg i samme tempo som før, er ikke terningkast 6 ikke er langt unna. Vi kan anbefaler Fiken for alle små bedrifter og enkeltpersonforetak.