Test av Fiken regnskapsprogram

Oppdatert:
22.7.2023

Vi har testet regnskapsprogrammet Fiken på pris, brukervennlighet, bokføring, fakturering og brukerstøtte. Testen er sist oppdatert november 2022.

Aldri før har det vært enklere å føre sitt eget regnskap.

Overgangen fra papir til elektronisk lagring har gjort regnskapet mye mer oversiktlig. Det er ikke lenger behov for oppbevaringsplass til utallige permer med fakturaer og bilag.

I tillegg blir regnskapsprogrammene stadig mer intuitive og automatiske. Som følge av dette velger flere å føre hele eller deler av regnskapet på egenhånd, spesielt de som driver små bedrifter og enkeltpersonforetak.

I denne artikkelen tester vi Fiken, et nettbasert regnskapsprogram

Fiken var hovedsakelig rettet mot små bedrifter og enkeltpersonforetak. Nå som de har fått noen år på å videreutvikle og forbedre regnskapsprogrammet, er målgruppen utvidet til også å gjelde bedrifter av større omfang.

Fokuset er fremdeles på å gjøre regnskapet så enkelt som mulig, slik at også de som ikke har erfaring med regnskap raskt skal kunne klare å håndtere bokføring av fakturaer på egenhånd. Siden Finanssans forsøker å gjøre økonomi enkelt for «mannen i gata», er dette en tilnærming vi naturligvis er begeistret for.

Pris

Fiken Regnskap og faktura koster 179 kroner pr. måned. Den mest sammenlignbare konkurrenten, Visma Eaccounting Smart, koster 20 kroner mer i måneden.

Fiken fakturerer to ganger i året. Det betyr at du mottar en faktura på 1 342,50 kroner inkl. MVA, etter at du har kjøpt tilgang til regnskapsprogrammet. Skulle du derimot bestemme deg for å avslutte abonnementet hos Fiken før det har gått 6 måneder, får du tilbakebetalt penger for ikke-påstartede måneder.

Brukervennlighet

Fiken regnskapsprogram dashboard

Når du logger inn i Fiken blir du møtt med dashbordet som vist ovenfor. Her får du oversikt over de viktigste nøkkeltallene; foreløpig resultat, ubetalte fakturaer og siste hendelser. I tillegg får du opp varsler dersom du har oppgaver som ikke er levert og som nærmer seg fristen.

Det er plassert to synlige knapper med «Jeg har solgt noe» og «Jeg har kjøpt noe». 99 prosent av gangene du logger inn på Fiken er det nettopp for å bokføre kjøp og salg.

Programmet er lett å sette seg inn i, og det tar ikke lange tiden før man er kjent med hvor de ulike funksjonene befinner seg.

Det er lagt inn hurtigtaster for blant annet ny faktura og nytt kjøp/salg, som gjør at du kan jobbe effektivt. Du aktiverer de du ønsker du ved å trykke på «Hjelp -> Hurtigtaster».

Regnskapsprogrammet kommer som en responsiv nettside, noe som betyr at elementene automatisk tilpasses skjermen, enten du skal vise regnskapet på mobil, tablet eller PC.

Vi savner kanskje mulighetene til å tilpasse dashbordet slik vi selv ønsker det, men dette er flisespikkeri.

Bokføring og fakturering

Det går raskt å registrere kjøp og salg. Integrert kontorhjelp foreslår automatisk hvilken konto posteringen skal registreres på, og gir i tillegg en forklaring om den aktuelle kontoen. Det er med andre ord enklere å bokføre transaksjoner på riktige kontoer.

Fakturaer på papir kan lastes ned direkte inn til Fiken gjennom appen Fiken Bilag. Etter at du har tatt bildet og sendt det inn, vil fakturaen ligge klar til å hentes i innboksen. Det hele er gjort på under et minutt. Appen er tilgjengelig både til Android og til iOS.

Bokføring på kjøp og salg i Fiken regnskapsprogram

Under Ny faktura kan du velge mellom å sende faktura, kvittering eller tilbud. Du kan også sende og motta fakturaen som EHF (elektronisk handelsformat).

Har du mange fakturaer du må sende ut, kan du velge Faktura til flere kunder for å gjøre jobben raskere.

Fakturaer som du sender ut som e-post vil komme som en link til vedkommende. Mottakeren må da klikke på linken for å se fakturaen. Fordelen med dette er at du vil se når mottakeren har åpnet fakturaen. Ulempen er at det kan være tungvint dersom mottakeren må legge inn fakturaen i et eget system, men her står du fritt til å velge å sende faktura enten som link eller vedlegg.

Tilleggsfunksjoner

Ofte kan noe som skal være enkelt, gå på bekostning av mangel på funksjoner. Vi ser derfor på hvilke funksjoner Fiken har å tilby:

  • Bankintegrasjon med SbankenBedrift, DNB og Sparebank Vest Bedrift - Kontoutskrifter fra banken hentes og grupperes automatisk hver uke. Dette er en tilleggsmodul som koster 49 kroner per måned.
  • Lønnsmodul - Lønnsutbetalinger med lønnsslipper. Funksjonen inkluderer opprette ansatte med elektronisk skattekort, feriepenger, pensjon, arbeidsgiveravgift, skattetrekk og innrapportering av a-melding til Altinn.
  • Timeføringsmodul – Enkel timeføring, enten direkte i Fiken eller i app.
  • Næringsoppgave - Innsending av næringsoppgave 1 for enkeltpersonforetak, og næringsoppgave 2 for aksjeselskap til Altinn. Pris: 590 kroner for enkeltpersonforetak og 790 kroner for aksjeselskap.
  • Tekstgjenkjenning – Skann bilaget med appen så trekker programmet automatisk ut data, som leverandør og fakturadato.
  • Nettbutikk-modul - Få bokført alle salg gjennom nettbutikken helt automatisk. Støttet foreløpig PrestaShop, WooCommerce og Opencart. Pris: 99 kroner per måned.
  • API - Dette gjør det mulig å integrere Fiken med andre eksterne systemer, som for eksempel WooCommerce.
  • KID - Send fakturaer med KID slik at betalingene automatisk registreres og bokføres i regnskapsprogrammet. Pris: 49 kroner per måned.
  • Repeterende faktura - Send faktura automatisk til en eller flere, i en gitt frekvens – nyttig for blant annet medlemskontigent og abonnement.

For de fleste mindre bedrifter, vil tilleggsmodulene til Fiken vært mer enn nok. I neste versjon vil det også bli lagt inn mulighet for å legge inn repeterende fakturaer. For en del brukere vil denne funksjonen være svært tidsbesparende. Det vil i tillegg bli lagt inn inkassostøtte, som lar deg sende inn fakturaer til inkasso rett fra regnskapsprogrammet.

Med hensyn til at Fiken er en relativt ny aktør i markedet, har de på kort tid klart å få implementert nødvendige moduler, og vel så det. Ut ifra veggen deres på Trello er det heller ingen tegn på at de vil stoppe med å implementere nye funksjoner og forbedringer i regnskapsprogrammet.

Hjelp og brukerstøtte

Det er ingen tvil om at Fiken lytter til sine kunder og tar dem på alvor. På Fiken Roadmap kan du lese løpende oppdateringer om hva det jobbes med, og hva som kommer i nyere versjoner. Her kan alle komme med ideer og ønsker, og dette ser ut til å bli godt fulgt opp av de ansatte hos Fiken.

De har i tillegg en hjelpeside med videoer og forklaringer til det meste. Alt ligger med andre ord til rette for at brukeren skal kunne gjøre det meste av regnskapet på egenhånd. Du kan også melde deg på Webinar med aktuelle temaer som årsavslutning, skatt og generell bokføring.

Fiken kan ellers nås på Facebook, Twitter, Google Plus og selvfølgelig på e-post. I følge deres Facebook-side blir henvendelser normalt besvart i løpet av en time.

Introduksjonsvideo av de viktigste funksjonalitetene i Fiken

Konklusjon

Innhold Terningkast
Pris
6
Brukervennlighet
6
Bokføring og fakturering
5
Tilleggsfunksjoner
5
Hjelp og brukerstøtte
6
Totalvurdering
5

Klikk her for å prøve Fiken gratis i 30 dager

Fiken har på kort tid blitt til et regnskapsprogram som er på høyde med andre, godt etablerte regnskapsprogrammer. Nå blir Fiken brukt av over 20.000 selskaper – det er tydelig at de har truffet godt med både pris og funksjonaliteter.

Det er ikke mye å sette fingeren på med Fiken. Det er alltid forbedringspotensiale og funksjoner som kan effektiviseres, men alt i alt har Fiken fått på plass det viktigste, og mer til. Vi savner muligheten til å sette opp budsjetter og prognoser. Det er også etterspurt av andre kunder, så det kan hende at dette vil være på plass i kommende versjoner av regnskapsprogrammet.

Dersom de fortsetter de å utvikle seg i samme tempo som før, er ikke terningkast 6 ikke er langt unna. Vi anbefaler Fiken for alle små bedrifter og enkeltpersonforetak.

Senk lånekostnadene og sett pengene i arbeid.