Bedrifter skal forståelig nok tjene penger, og telefonsalg kan være en effektiv metode å skaffe seg nye kunder på.
Men noen ganger kan det bli for mye for den som blir oppringt.
Det gjelder særlig for enkeltpersonforetak og aksjeselskap med få eller ingen ansatte, hvor behovet for nye produkter og tjenester er lavere enn hos større aksjeselskap. Allikevel er det kanskje den gruppen som blir mest oppringt.
Mest trykk mot nyetablererte bedrifter
De aller fleste som har startet egen bedrift – og som oppga telefonnummeret – kjenner til «stormen» av telefonselgere kort tid etter registreringen.
Det er i en periode som man gjerne er lett mottagelig for nye produkter og tjenester (noe telefonselgeren er klar over), særlig hvis de fremstår som «obligatorisk» for bedriften. Det er med andre ord lett å bli lurt eller kjøpe noe man egentlig ikke har behov for.
Vi anbefaler derfor generelt at når man utelater å oppgi telefonnummer når man oppretter bedrift, for heller å legge det til ved senere behov.
Hvis man allerede har lagt inn telefonnummer, eller er usikker på hva som er registrert, kan man følge stegene nedenfor.
Hva kan jeg gjøre for å redusere antall telefonselgere som ringer?
Privatpersoner har muligheten til å reservere seg mot telefonsalg. Det gjelder derimot ikke for bedrifter.
Det ikke alle vet er at det er frivillig å oppgi opplysninger som telefonnummer og e-postadresse når man registrerer firmaet i enhetsregisteret.
Det heller ikke alle er klar over er at disse opplysningene er tilgjengelig for alle. Private aktører, som for eksempel driver bedriftskataloger og selger telefonlister, får full tilgang til enhetsregisteret (mot betaling til Brønnysundregistrene).
Det første man kan gjøre er å slette bedriftens kontaktopplysninger i enhetsregisteret:
- Åpne Samordnet registermelding
- Logg inn med BankID
- Klikk «Endre eller legge til nye opplysninger»
- Fyll ut organisasjonsnummeret og trykk på «hent» (søk eventuelt etter firmanavnet i brreg.no for å finne organisasjonsnummeret til bedriften)
- Opplysninger om enheten er hentet (tar ikke med telefonnummer og e-post). Klikk «neste»
- Under overskriften «hva vil du endre?», huker du av for «kontaktopplysninger» under «om foretaket» og trykker «neste»
- Klikk på «hent» for å se hvilke opplysninger som er registrert
- Det som dukker opp er tilgjengelig for alle. Det er ingen krav om å registrere hverken mobilnummer eller e-postadresse, så alle feltene kan stå tomme. Huk samtidig av boksene under «Fjern kontaktopplysninger», for eksempel at mobilnummer utgår. Huk kun av de boksene som var registrert, hvis ikke vil du få feilmelding under signering.
- Klikk «neste»
- Fyll ut e-post eller mobilnummer
- Hent opplysninger om hvem som skal signere og huk av boksen. Klikk «neste»
- Kontroller melding og vedlegg
- Klikk på «Send signering i Altinn»
- Gå til Altinn for å signere. Klikk «signer og send inn»
Da er det bare å vente på at meldingen er ferdig behandlet!
Merk deg at etter at meldingen er ferdig behandlet og godkjent, betyr ikke det at du vil slutte å bli oppringt av telefonselgere med det første. Hvis telefonnummeret ditt har ligget ute en stund, er den sannsynligvis allerede plukket opp av flere aktører.
Andre tiltak mot telefonsalg
Be om å bli fjernet fra ringelistene
Neste gang en telefonselger ringer deg (og du ikke er interessert i varen/tjenesten), takker du nei og ber dem samtidig om å slette firmaet ditt fra deres ringelister.
Se hvem som ringer
Hvis du ikke vil bli forstyrret av telefonselgere, men er usikker på hvem som ringer, er 180.no – Se hvem som ringer, den applikasjonen som har fått flest positive brukeranmeldelser i Google Play og i App Store. Appen viser hvem som ringer (kun Android) og gir varsler ved telefonsalg.