Pinlig effektive teknikker til lønnsforhandlinger

Det er på tide å manne seg opp og kreve det du er verdt! Her er stegene for å få mest mulig ut av en lønnsforhandling.

En av de beste måtene å øke lønnen din på er å forhandle om den, enten når du begynner eller etter årlige lønnsforhandlinger.

Alle synes det er ubehagelig å forhandle om lønn, men det kan utgjøre mange millioner over karrieren din (1). Her er stegene for å få mest mulig ut av en lønnsforhandling.

Det er på tide å manne seg opp og kreve det du er verdt!

  1. Forbered deg godt. Sjekk ut snittlønnen for din type jobb på internett eller spør venner og familie. Du kan ikke akseptere mindre enn dette!
  2. Vær selvsikker. Hvis ikke du tror på at du er verdt det, hvorfor skulle da arbeidsgiver? Legg vekt på verdien du bringer til selskapet.
  3. Tenk ut et svar på dette spørsmålet på forhånd: hvorfor fortjener du dette i lønn? Tenk over hva bedriften selger og hvordan du kan bidra til å bedre det produktet, spare penger eller få bedriften til å selge mer for eksempel.

Når du har forberedt deg godt så skal du videre til selve lønnsforhandlingen. Og det er her de fleste feiger ut. Mange sier ja til det de blir tilbudt uansett hva det er, eller svarer et mye lavere tall enn det de er verdt hvis du blir spurt hva de forventer.

Heldigvis trenger ikke du å gå i den fellen.

LES OGSÅ: Aksjer for nybegynnere - Del 2

Vær en slu forhandler

- Noel Smith-Wenkle sin metode (2): Kjernen i denne metoden er å aldri si hvor mye du forventer, men omgå spørsmålet høflig og få arbeidsgiver til å foreslå et tall først. Hvis tallet er over ditt minimum, ta jobben. Hvis ikke, si at du må ha høyere lønn, men ikke spesifiser hvor mye.

Grunnen til at du aldri må si et tall først, er at arbeidsgiver vet godt hva du er verd, og gladelig vil gripe muligheten om du sier et lavt tall. Da vil du være fornøyd med å ha fått det du ba om, mens arbeidsgiver er fornøyd med å spare penger.

- Jack Chapman sin metode: Chapman anbefaler å utsette forhandlingene til etter du har fått jobben. Når du får høre lønnen, gjenta nummeret og slutt og snakke. Dette alene får ofte arbeidsgiver til å øke tilbudet. Svar så med et forberedt svar om deg selv, markedet og selskapet. Det er viktig at du får frem at ditt krav er rimelig.

I alle forhandlinger er det ofte lettere å ta inn ting som ikke er målbare. Be om noen ekstra feriedager eller en firmabil, for eksempel!

Ta sjansen!

Lønnsforhandlinger er skummelt. Det er god grunn til å være ekstra høflig og ettertenksom når du skal forhandle opp lønnen din så du ikke brenner noen broer. Samtidig er det ganske klart at personen på andre siden av bordet vil ha deg, og du kjenner ikke din egen verdi. Forhandling er en god måte å finne ut hva du faktisk er verd for en arbeidsgiver. Og dersom du er høflig og har forberedt deg godt, så vil arbeidsgiver ha full forståelse for at du forhandler.

1) lifehacker.com

2) http://infohost.nmt.edu/~shipm...