Søker du ny jobb? Slik blir du lagt merke til!

Søker du på attraktive stillinger er det ofte mange om beinet. Da er det viktig å kunne skille seg ut på en positiv måte, slik at du blir lagt ekstra godt lagt merke til. Still deg selv følgende spørsmål: Hva er det som gjør at de skal velge deg, fremfor alle andre søkere? Hva er det som gjør at du skiller deg ut? Hva gjør at din søknad blir ekstra godt lagt merke til?

Skreddersydd CV og søknad

Når det gjelder CV er det helt greit å laste ned en ferdig mal, hvor det eneste du trenger å gjøre er å endre opplysninger. Men selv her kan det små detaljer utgjøre store forskjeller. Søker du jobb i Coca-Cola, kan du for eksempel bruke samme rødfarge som brukes i Coca-Cola logoen på en diskré måte. På den måten viser du arbeidsgiveren at CVen er spesielt rettet mot dem. Husk at din CV skal være mest mulig oversiktlig og nøyaktig.

Når du derimot skal skrive en jobbsøknad, er det lurt å se bort i fra alt du måtte finne av maler. Hvis du benytter deg av en mal, er sannsynligheten langt større for at du ikke vil klare å skille deg ut. Du risikerer å bruke samme type ord flesteparten av andre søkere bruker. Vi anbefaler at du heller starter med et blankt ark. Av formaliteter må du ha med dato, avsender, mottager og vise til hvor du fant stillingen. Resten er opp til deg. Målet er å gjøre din CV og søknad mest mulig skreddersydd for den aktuelle jobben.

LES OGSÅ: Slik bør du spare for å bli millionær om 10 år

Unngå tomme ord

I stedet for å bruke ord som "engasjert", "fleksibel" og "målrettet", er det ofte bedre å fortelle noe du gjør/har gjort, som automatisk kobles mot disse ordene. Så hvis du vil ha med at du er fleksibel, kan du for eksempel skrive at du har jobbet med ulike arbeidsoppgaver og på forskjellige tider av døgnet. Da vil den som leser din søknad vil autmatisk trekke en konklusjon om at du sannsynligvis er fleksibel, uten å ha brukt selve ordet. At du er sosial, kan byttes ut med at du for eksempel har ansvaret for selskapets fritidsaktiviteter. Arbeidsgiveren vil danne seg et bedre bilde av deg som person, i stedet for om du kun ville ramset opp ulike positive adjektiv.

Think outside the box

Noen ganger kommer du ikke til intervju, selv med nødvendige kvalifikasjoner og en godt skrevet søknad. Drømmejobben kan nærmest virke umulig å få. Det er her du virkelig må bruke din kreativitet. Vi vet det er lettere sagt enn gjort, så vi skal se på noen eksempler nedenfor, slik at du muligens får i gang din egen kreativitet.

Alec Brownstein brukte 35 kroner på å bli lagt merke til. Det ga det resultatet han hadde håpet på. Alec markedsførte seg selv via Google adwords. Når direktører som han var interessert i å jobbe for, søkte på sitt eget navn, kom det opp en annonse som Alec hadde lagt ut. "Hey, Ian Reichental - Googling yourself is a lot of fun. Hiring me is fun, too." På den måten ble Alec direkte lagt merke til av direktørene for selskapene han søkte jobb for. Det førte til flere intervjuer, og til slutt en ny jobb. Se video under.

Victor Rodriguez formet sin CV som en cornflakes-pakke:

Og til slutt...

Det hjelper fint lite å søke jobber som du ikke er kvalifisert for. Da bruker du kun opp tiden til deg selv og den du søker hos. Søker du på en stilling som ser etter en kvalifisert revisor, hjelper det ikke med en god jobbsøknad om ikke du ER en kvalifisert revisor. Husk at én type CV og søknad ikke vil fungerer like godt i alle bransjer. Å skrive din CV på en cornflakes-passe, som det ble gjort ovenfor, vil mest sannsynlig vekke positiv oppmerksomhet hvis du søker på jobber som relatert til design. Leverer du derimot samme søknad i en økonomistilling, vil den ikke bli like godt tatt imot. Tenk derfor alltid etter hvem det er du søker hos, og hva slags metoder som vil bli sett på som positivt.

Vi håper denne artikkelen fører til at du får det intervjuet du er ute etter. Lykke til!