Slik tjener Twitter penger

Twitter er et nettsamfunn som er hundre prosent gratis å være medlem av for den normale bruker. Det sendes over 500 millioner «tweets» på mikrobloggetjenesten hver eneste dag. Se hvordan Twitter håver inn penger på dette gjennom sin forretningsmodell.

På lik linje med de fleste sosiale medier, så er Twitter et nettsamfunn som er hundre prosent gratis å være medlem av for den normale bruker. I skrivende stund så sendes det over 500 millioner «tweets» på mikrobloggetjenesten hver eneste dag, noe som er en kolossal økning i forhold til de 20 000 daglige kvitringene under oppstarten i 2006/07. Men nesten 300 millioner brukere er verdt lite med mindre man kan tjene penger på noe, noe Twitter absolutt har klart å gjøre de seneste årene.

Så hvordan gjør de det? Vi skal gjennomgå forretningsmodellen til Twitter i denne artikkelen, men kan innledningsvis avsløre at de fleste inntektene til Twitter kommer fra annonsering.

LES OGSÅ: Slik tjener Google penger

Tjener milliarder på annonsering

En forretningsmodell der man tilbyr brukerne noe gratis, for å så hente inn penger gjennom annonsering, er absolutt ikke unik og er flittig brukt både i sosiale medier, applikasjoner for smarttelefoner samt andre tjenester. Akkurat slik er også modellen til Twitter, der det ikke koster deg en eneste krone å være medlem, ei heller for å bruke tjenesten. Derimot så må du innimellom alle de «normale» innleggene regne med å se en rekke promoterte innlegg, som enten privatpersoner eller bedrifter har betalt for å gi ekstra synlighet.

Twitter har avanserte algoritmer som blant annet plasserer relevante «tweets» på tidslinjen din. Hvis du er svært interessert i spill så har Twitter trolig registret dette allerede, og viser dermed promoterte spillrelaterte innlegg på oversikten din. Andre måter man kan promotere seg på gjennom Twitter er ved å fremheve profilen sin, med formål om å få flere følgere.

På lik linje med Facebook og Google, så har også Twitter en slags auksjonsmodell når man skal annonsere på nettstedet. Det betyr at der det er kamp om plassen blant flere annonsører, så er det den bedriften som punger ut mest penger som får vist sine annonser på disse plassene. Dette er en modell som virker rettferdig for annonsørene, samtidig som den drar inn massevis av penger for mikrobloggtjenesten.

Så mye drar Twitter inn årlig

Det er faktisk først de seneste årene at Twitter har begynt å dra inn penger, selv om tjenesten feirer tiårsjubileum i 2016. De første årene tjente ikke selskapet penger direkte, men bygde naturligvis opp grunnmuren for det man i dag kjenner som en av de tre virkelig store aktørene innenfor sosiale medier. Og når tallene for 2014 ble presentert, så har selskapet utvilsomt tjent penger sammenlignet med året før. Dette året tjente nemlig Twitter hele 1,4 milliarder dollar, tilsvarende omkring åtte milliarder norske kroner. Dette er uansett bare småpenger sammenlignet med Googles annonseinntekter på over 500 milliarder kroner.

Sammenligner man dette med den årlige inntjeningen i 2013, så er økningen på nærmere 200 prosent, noe som er en formidabel vekst. Dette skyldes at annonseprogrammet til Twitter har vært under utprøving og utskiftning i disse årene, og som nevnt tidligere er det først de seneste årene at Twitter virkelig har generert penger. Tar man med utgifter, skatt og andre kostnader, så oppnådde Twitter et overskudd på nærmere 300 millioner dollar i 2014 (tilsvarende omtrent 2 milliarder norske kroner).

LES OGSÅ: Slik tjener Facebook penger

Fremtiden for Twitter

Twitter har definitivt lyktes i strategien sin, der de etter flere år uten merkbare inntekter endelig begynner å tjene penger. Og da ruller nærmest millionene inn, ettersom et sosialt nettverk med over 300 millioner registrerte brukere er attraktivt for de fleste annonsører. Investorer som har vært med på banen i flere år nå har oppnådd svært gode resultater ettersom Twitter har økt i verdi de siste månedene, og det er ingen tvil om at selskapet kommer til å fortsette å tjene store penger i årene fremover nå.

Twitter har de seneste årene gjort mange endringer på hvordan tjenesten fungerer, og det er i tiden fremover også ventet at det vil gjøres en rekke forandringer og introduksjoner av nye funksjoner. Det var først i slutten av 2013 at Twitter ble børsnotert, og følgelig er det fortsatt et veldig ungt selskap i en slik sammenheng. Akkurat hva som kommer fra Twitter i 2015 er vanskelig å spå, men at man kommer til å se forandringer er det ingen tvil om. Det gjenstår bare å se om disse forandringene fører til noe positivt, eller om de – på lik linje med en del tidligere endringer – blir dårlig mottatt av brukerne.