Slik tjener Google penger

Hvordan tjener egentlig et selskap som tilbyr de fleste produktene sine gratis, 66 milliarder dollar i året?

Slik tjener Google penger

Sammen med Microsoft og Apple, så er Google det dominerende teknologiselskapet i dagens samfunn. Men i motsetning til de to førstnevnte selskapene, så har Google svært få produkter samtidig som de sjeldent tar seg betalt for de tjenestene de tilbyr. Enten du kun bruker Google for å søke opp stoff på internett, eller benytter tjenester som Earth, Maps, Gmail, YouTube og så videre, så betaler du sjeldent en eneste krone for det.

Så hvordan tjener egentlig et selskap som tilbyr de fleste produktene sine gratis? Jo, det skal vi fortelle deg i denne artikkelen – alt handler nemlig om annonserer.

Annonsering er nøkkelordet

Gjennom de to annonseprogrammene AdSense (annonseprogram for de som driver eget nettsted) og AdWords (annonseringer for bedrifter på Google-nettverket) får selskapet så mye som 96 prosent av inntektene sine. Det er gjennom sistnevnte annonseprogram at bedrifter kan betale for å profilere annonsene sine i alt fra søkeresultater til annonsenettverk eller i videoer på YouTube. Google driver altså ikke med tradisjonell annonsering slik man for eksempel ser på norske nettaviser, men med målrettet annonsering som er sterkt tilknyttet selskapets produkter.

Det er først og fremst annonsene i søkeresultatene som drar inn penger for Google. Ettersom bedriftene selv kan nå kundene sine ved å selv bestemme ønskede søkeord, så er denne tjenesten svært populær blant bedrifter over hele verden. Søker du for eksempel etter «kredittkort» i Google, så vil du til enhver tid få opp 10-12 betalte plasseringer både over og ved siden av søkeresultatene.

For slike populære søkeord så er det også et titalls bedrifter som du ikke får se annonsene til, rett og slett fordi de ikke betaler nok. Når det er stor konkurranse om et søkeord så er det nemlig de bedriftene som er villige til å betale mest som får plass i søkeresultatene, og følgelig er det på de mest søkte ordene at Google drar inn mest penger. Annonsøren betaler uansett bare for de klikkene som blir gjort på annonsen, noe som gjør at man kan få gode resultater av en kampanje på Google.

Så mye drar Google inn årlig

Men hvor mye tjener egentlig Google i løpet av et vanlig driftsår? Ifølge den anerkjente listen til finansmagasinet Forbes, så er Google det tredje største varemerket i verden (kun slått av Apple og Microsoft). De nyeste regnskapstallene for 2014 sier at Google dro inn over 66 milliarder dollar dette året, tilsvarende nesten 500 milliarder norske kroner. Sammenligner man dette med det sosiale nettverket Twitter, som dro inn rundt 8 milliarder kroner det samme året, så er det svært imponerende tall. Dette er en smått imponerende økning på 19 prosent fra året før, og derfor er det ingen tvil om at selskapet fortsetter å tjene penger.

Heller ikke Google er et selskap som driver uten utgifter. Tvert imot så går det ganske mye penger til servere og annen teknologi, og ikke minst til utvikling av nye produkter og videreutvikling av nåværende produkter. Når utgifter var trukket fra, skatt var betalt og alle andre kostnader var kalkulert, så satt Google etter 2014 igjen med et overskudd på 4,4 milliarder dollar – eller tilsvarende i overkant av 30 milliarder norske kroner.

Fremtiden for Google

Etter at tallene fra 2014 var presentert, så reagerte børsen med å falle noen prosent før den raskt tok seg opp igjen. Dette fordi at tallene som Google presenterte ikke samsvarte med målene, selv om det ikke var store forskjellene. Ifølge eksperter kom dette først og fremst av at Google brukte mer penger enn normalt i årets siste kvartal. For deg som skal investere eller allerede har investert i Google så betyr det først og fremst at det er trygge framtidsutsikter, men at man ikke kan forvente noe revolusjonerende med det første.

Som en Google-investor så enkelt sa det, så er Google-aksjen stabil, men kjedelig. Allikevel så har Google-sjefen selv offentlig bekreftet at selskapet skal fortsette å spytte inn penger i spennende fremtidsteknologi, med alt fra selvkjørende biler andre høyteknologiske produkter.

Når det gjelder selve annonseprogrammene til Google så ser det ikke ut til at det er noen nedgang her, men de ferskeste tallene viser at stadig flere annonseklikk kommer gjennom annonsenettverket til Google (AdSense) fremfor i søkeresultatene. Hvis du driver egen nettside og har annonser fra Google på den, så kan dette være gode nyheter fremover for deg.