Slik tjener Facebook penger

Slik tjener Facebook 85 milliarder kroner årlig på en tjeneste det er gratis å bruke.

Slik tjener Facebook penger

Over tre millioner nordmenn er registrert på Facebook, og historien om det sosiale nettverket som tok veien fra gutterommet til alle verdens knirker og knoker er velkjent for de aller fleste når vi nå skriver 2015. Det som var ment som et enkelt møtested på nettet for studenter på et college i USA skulle vise seg å bli en av de tjue største merkevarene i verden (nummer 18 på Forbes’ anerkjente liste). En viktig grunnleggende del av Facebook er at det er gratis for brukerne, både i form av registrering og bruk.

Så hvordan tjener man penger på å tilby noe som er gratis? Det er et spørsmål som mange lurer på, men svaret er forholdsvis enkelt – nemlig annonsering.

Hover inn penger på annonser

Med nesten én milliard aktive brukere om dagen (september 2014), tilsvarende en syvendedel av befolkningen på hele kloden, så er det ikke så rart at annonsørene ønsker å være til stedet på Facebook. Og samtidig som Facebook alltid kommer til å være gratis å bruke, så er dette den optimale måten for selskapet å tjene penger på. På samme måte som Google, som var blant de første på målrettet annonsering, så tilbyr Facebook sine annonsører å lage egne kampanjer der man definerer sitt eget publikum.

Annonsering på Facebook har nå vært vanlig i flere år, men i oppstartsfasen gikk det ikke så veldig bra for selskapet. Når vi nå skriver 2015 har det nokså avanserte annonsesystemet lyktes stort, og tilnærmet hundre prosent av de årlige inntektene til Facebook kommer fra annonser på det sosiale nettverket. På lik linje med Twitter og Google, så har også Facebook et såkalt auksjonsbasert annonsesystem der prisen på annonseringen bestemmes av etterspørselen.

Annonsører som ønsker å reklamere for et produkt eller en tjeneste mot en målgruppe som også mange andre annonsører ønsker å nå, må betale dyrere for å vise sine annonser. Denne modellen gjør at det føles rettferdig for annonsørene, samtidig som Facebook tjener ekstra godt på å vise de mest attraktive annonsene. Dessuten vil de fleste annonsører oppleve svært gode resultater på sine kampanjer, ettersom man kun viser annonsen til den målgruppen man ønsker å nå.

Så mye drar Facebook inn årlig

På samme måte som at Twitter først begynte å tjene store penger etter 2010, så har også Facebook brukt mange år på å bygge grunnmuren før pengene virkelig begynte å renne inn. Det vil si, Facebook har tjent store penger i mange år nå allerede, men tallene for 2014 er virkelig banebrytende. Dette året var nemlig det første året at det sosiale nettverket klarte å dra inn over 10 milliarder dollar på et eneste år. Totalt endte inntektene på rundt 12,5 milliarder dollar, tilsvarende rundt 85 milliarder norske kroner. Dette er fortsatt bare småpenger dersom man sammenligner med Google, som tjente hele 500 milliarder kroner det samme året, også dette på annonsering.

Det er uansett langt mer enn hva «den argeste konkurrenten» klarte, nemlig Twitter, som tjente rundt åtte millioner norske kroner på sitt annonsenettverk i 2014. Under presentasjonen av finansresultatene fra 2014 tidligere i år sa gründeren Mark Zuckerberg at selskapet hadde lyktes stort i fjoråret, og at fremgangen mot å koble sammen verden har vært formidabel dette året. Og med mer enn en dobling av inntektene fra 2012, så har Mr. Zuckerberg neppe noen grunn til å være misfornøyd!

Fremtiden for Facebook

Man vet aldri hva som kommer til å være det neste steget fra Facebook, og etter at det sosiale mediet inntok børsen i 2012 (med en sjelden fiasko) så har det blitt investert over en lav sko. Blant annet så kjøpte selskapet opp tjenester som Instagram og WhatsApp det samme året, samtidig som selskapet i senere tid også ønsket å satse på moderne VR-briller gjennom et oppkjøp av selskapet Oculus Rift.

Det er utvilsomt spennende å følge med på Facebook og hva som skjer rundt selskapet, og de som investerte i aksjer i selskapet under den noe feilslåtte børsnoteringen for snart tre år siden, har nok tjent store penger på sine investeringer. Som nevnt tidligere er omtrent en syvendedel av verdensbefolkningen aktive på Facebook hver eneste dag, men det er fortsatt plass til flere hos den sosiale giganten – som neppe vil møte sin undergang med det første.