Investere i diamanter

De er milliarder av år gamle og omtales ofte som kvinnens beste venn. Vi snakker selvfølgelig om diamanten.

Går du til en smykkebutikk og spør etter en forlovelsesring, så vil ekspeditøren garantert vise deg et utvalg av diamantringer. For utenom at diamanter er det hardeste av alle mineraler og er umulig å ikke legge merke til på grunn av glitringen, skal selskapet De Beers ha mye av æren til at vi idag forbinder diamanter med status, kjærlighet og ekteskap. 


I 1938 leide De Beers inn reklamebyrået N.W. Ayer til å snu den negative trenden diamanter den gang var inne i. Diamanter begynte å bli sett på som gammeldagse og alt for utpregende. Samtidig måtte de finne en måte å komme seg ut av den store depresjonen i USA. For at diamanter skulle kunne bli kjøpt av andre enn kun de rikeste, fikk N.W Ayer til det geniale ved å koble kjærlighet og ekteskap sammen med diamantringer. Her ble det berømte slagordet "A Diamond Is Forever" brukt i kampanjene, og har siden den gang vært på hver eneste salgsplakat til De Beers gruppen. De forhindret samtidig at folk skulle selge diamantsmykker videre, ettersom verdien da var vesentlig lavere.

BESTE VENN: Diamanter blir ofte omtalt som kvinnens beste venn.

Den gang stod De Beers for nærmere 90 % av det totale tilbudet av diamanter. De hadde nærmest et monopol på diamanter og kunne påvirke markedet i den retningen de selv ønsket.

I dag kontrollerer ikke lenger De Beers like mye av tilbudet. Selskaper i Canada, Australia og Russland, har nå en betydelig del av det totale tilbudet. De Beers skal likevel stå for rundt 30 % av dagens tilbud. De er fortsatt det største og mektigste selskapet innenfor diamant-bransjen.

Prisutvikling

Det er vanskelig å fastsette én bestemt pris per karat for alle diamanter. I tillegg til karat, er diamanter slipt på ulike måter, de består av ulike farger og klarhet. Disse omtales som diamantens fire c`er

Prisen per karat vil med andre ord varierer betydelig. Det er også det som gjør det vanskelig å handle diamanter som råvarer i likhet med gull. 

Hver uke publiserer Rapaport priser på diamanter som smykke-industrien bruker som refereansemåling. I grafen nedenfor ser du prisen per karat siden 2006. Merk deg at utviklingen i prisen på både mindre og større diamanter er ulike.

Kilde: MQ5L

Siden De Beers mistet monopol rundt år 2000, har prisene fluktuert mye. I grafen ovenfor er det tatt utgangspunkt i prisen på én karat diamant, med samme kvalitet. Under finanskrisen i 2008 falt prisen omtrent 2000 dollar per karat. Første halvår av 2011 steg prisen til 12.000 dollar per karat. Dette skyldes at indiske produsenter fikk enkelt tilgang på kreditt, forhandlere i østen og USA gikk til store innkjøp for å fylle opp sine lagre og at prisen ble drevet oppover av spekulanter. Det kraftige fallet i siste halvår av 2011 skyldes hovedsakelig på en nedgang i etterspørselen etter større diamanter i det kinesiske markedet, kombinert med at produsentene mente at prisene var blitt for høye.

Slik investerer du i diamanter

Rapaport forsøker i disse dager å få diamanter inn på futures markedet. Hovedproblemet er som nevnt at det er vanskelig å fastsette en standard pris per karat, ettersom diamantene verdsettes etter flere faktorer. I tillegg har investorer vist manglende interesse for diamanter som investeringsobjekt.

Inntil de eventuelt klarer å få diamanter akseptert som en råvarehandel, finnes det andre måter å sikre seg edelstenene på.

Kostbare diamanter

Det ble nylig solgt en uslipt diamant til 63,1 millioner dollar, og satt med det ny rekord for verdens dyreste diamant. Diamanten blir kalt ”The Constellation” og er på 813 karat.

Kort tid etter ble det annonsert at det selges en enda større diamant, som er på størrelsen av ev tennisball. ”Lesedi La Rona” veier 1.109 karat og er med det den største diamanten noensinne, kun overgått av Cullinandiamanten som senere ble delt opp i 9 biter. Forventet salgspris for diamanten er 70 millioner dollar (574 millioner kroner).

Koh-i-Noor er likevel verdens mest kjente diamant, både på grunn av sin størrelse og klarhet, men mest for sin lange og blodige historie. Diamanten befinner seg i Tower of London, hvor Cullinandiamanten også skal være.

Syntetiske diamanter

Utviklingen av syntetiske diamanter har kommet så langt at det nå nesten er umulig å se forskjell på menneskeskapte diamanter og ekte diamanter. Det kan utgjøre et betydelig risikoelement for prisen på diamanter. En forlovelsesring er ikke like romantisk dersom diamanten på den kommer fra et laboratoriet, og ikke gjennom naturlig trykk og temperatur i milliarder av år. Oppstår det tvil på dette, vil det etter alt å dømme føre til en sterk nedgang i prisen på diamanter.

De Beers og andre selskaper har derfor stor interesse av å utvikle maskiner som nettopp klarer å skille ut ekte- og syntetiske diamanter. Forskere fra selskapet sier nå at de klarer å lage en tilnærmet perfekt diamant - helt uten urenheter. Det er likevel kun ment til å være bedre rustet til å oppdage menneskeskapte diamanter, og de sier selv at de aldri kommer til å selge syntetiske diamanter annet enn til bygg og industri. De kommer naturligvis aldri til å selge syntetiske diamanter, ettersom det vil påvirke prisen på naturlige diamanter. 

Lang og innviklet prosess

Selv om diamanter utvilsomt er kjent for sine stive priser, kan noe av prisen rettferdiggjøres gjennom å se på den lange og innviklede prosessen som må gjennom før diamantene ender opp på et smykke.

Diamanter befinner seg et sted mellom 125-200 kilometer under jordens overflate. De har blitt til gjennom milliarder av år med høye temperaturer og ekstreme trykk. Gjennom vulkanutbrudd ble noe av dette brakt opp til jordoverflaten. Diamantene befinner seg da i bergarten kimberlitt.

STORE MENGDER: Det må graves opp enorme mengder med stein for å få tak i det glitrende mineralet.

For å utvinne én karat diamant er må man i gjennomsnitt flytte på 200 tonn kimberlitt. 

Deretter sorteres diamantene etter farge, karat, fasong og klarhet. Kun 20 % av diamantene går gjennom nåløye og klassifiseres som egnet til å bli brukt som smykker.

De blir så lagt ut for salg som upolerte diamanter.

Diamantene blir analysert for så å bli kuttet og polert på best mulig måte. Her forsøker man blant annet å få diamantene til å reflektere mest mulig av lyset. Jo mer diamanten kuttes, desto mindre vil naturligvis diamanten bli. Er det lagt vekt på å bevare mest mulig av diamanten, vil det ofte gå på bekostning av en dårligere gradering.

Til slutt blir diamantene satt på ringer eller andre smykker, før de til slutt blir lagt ut til salg.

Kort oppsummert er diamanter egnet som en langsiktig investering. Det er foreløpig ikke særlig egnet for andre enn profesjonelle å investere i diamanter. Dersom diamanter blir akseptert som en råvare i markedet, og gjør det mulig å handle direkte som futures, vil det åpne opp for at alle kan investere i diamanter. Inntil da kan du likevel eksponere deg mot pris per karat diamant gjennom kjøpe aksjer i gruveselskaper eller andre som er direkte tilknyttet diamantindustrien. 

Etter at De Beers mistet monopol på tilbudet av diamanter, har prisene fluktuert voldsomt i verdi. Det gjør dette til en mer risikabel investering. Menneskelagde diamanter er også en risikofaktor som kan påvirke verdien i negativ retning dersom man ikke klarer å se forskjellen på ekte og syntetisk vare. Her er likevel De Beers for lengst kommet på banen i å utvikle maskiner som skal være i stand til å fortelle om diamanten stammer fra et laboratoriet eller ikke.

Kilder:

https://books.google.no/books?id=s1Oa5Fqy0dUC&pg=PA49&redir_esc=y&hl=no#v=onepage&q&f=false
http://www.heartsonfire.com/hi...