Slik tjener du penger på bloggen din

Slik tjener du penger på bloggen din

Se hvor enkelt det kan være å tjene penger på din egen blogg. Få tips om hvordan du øker antall besøkende, hvordan du søkeoptimaliserer bloggen og hvilke annonsører som er best for nettopp din blogg.

Har du lyst til å tjene penger på blogge, eller til og med kunne leve av blogginntekter? Det er du ikke alene om. Tusenvis av bloggere konkurrerer mot hverandre om å tiltrekke seg nye, faste lesere. De som kommer seirende ut er typisk bloggere som skiller seg ut fra mengden - samtidig som at de er dyktige til å markedsføre bloggen.

I denne artikkelen går vi i gjennom de viktigste faktorene for å oppnå en suksessfull blogg.

1. Få besøkende til bloggen

Selv om det teoretisk sett er mulig å tjene penger på bloggen ved å kun ha én besøkende innom, må du nå ut til enda flere mennesker dersom inntektene skal være betydelige. 

Dersom det er få som leser bloggen din, vil det også være få eller ingen som klikker på reklameannonser - det vil heller ikke være noen som har interesse av å få publisert et sponset innlegg og lignende på bloggen.

Fokuser på kvalitetsinnhold til målgruppen

For at bloggen din i det hele tatt skal få sine første faste lesere, må du tilby dem kvalitetsinnhold. Et blogginnlegg skrevet på fem minutter resulterer sjeldent i suksess. Det er ingen nøyaktig oppskrift til hvordan man skriver et godt blogginnlegg. Allikevel er det noen punkter som kan hjelpe:

  • Ha kunnskap om det du skriver om - det krever ofte mye research på forhånd
  • Når du skriver bør du tilpasse skrivemåten og innholdet til målgruppen
  • Ta med relevante bilder (gjerne bilder som du har tatt selv)
  • Gå i gjennom teksten og korriger eventuelle skrivefeil

Det er da det er viktig at innholdet treffer målgruppen du sikter til. Har du en blogg hvor du skriver om bil, vil en artikkel med overskriften «slik får du strammere rumpe», sannsynligvis ikke treffe målgruppen. Spør deg selv hvem det egentlig er du skriver til, og hva denne gruppen interesserer seg for. Nå vil det ikke gi de store negative utslagene ved å publisere stoff som ikke treffer målgruppen «spot on» hver eneste gang - det kan til og med gi bloggen nye lesere. I det store og hele burde man uansett fokusere på innhold interesserer målgruppen.

Les også: Norges mest komplette guide for bloggere

Jevnlige oppdateringer

Er det bedre med 30 nye innlegg på én uke, og null de neste 3 ukene, eller er det best å spre innleggene utover måneden? Det lureste er å spre innleggene slik at dine besøkende ser at du driver en aktiv blogg. Om noen besøker bloggen din to-tre ganger uten å se nytt innhold, vil du risikerer at dem aldri kommer tilbake. Få vil lese en blogg som sjelden oppdateres. Hvis du ikke klarer å publisere nytt innhold hver eneste dag, er det viktig at du er frekvent i oppdateringene dine. Hvis du for eksempel poster et nytt innlegg hver eneste mandag, vil dine faste besøkende raskt bli vant med oppdateringsfrekvensen din, og besøke bloggen din deretter. Skulle du da ha to innlegg klare for publisering, kan du publisere én, og vente med å publisere neste innlegg uken etter. Som nevnt ovenfor er det viktigste at kvaliteten på innleggene er gode.  Det er med andre ord bedre å publisere et godt gjennomført innlegg, i stedet for 10 meningsløse innlegg.

Søkemotoroptimalisering (SEO)

Søkemotoroptimalisering vil si å tilrettelegge en nettside med hensyn til søkemotorer som Google og Bing. Selv om søkemotoroptimalisering er et eget fag i seg selv, kan du med relativt enkle tiltak øke trafikken du e for å motta mer trafikk fra Google. Google jobber kontinuerlig med å gi besøkende en god brukeropplevelse. Hovedoppgaven til Google er å veilede brukeren, ut ifra søkeordet, til det de mener vil gi vedkommende mest nytte. Hvis du for eksempel søker på «hvordan knyte slips?», vil Google liste opp de nettsidene som de mener vil gi deg relevant og god informasjon. Skal dine blogginnlegg dukke opp på førstesiden, må du også gi Google en grunn til at de skal vise ditt innlegg.

Det første du kan tenke på er antall ord innlegget ditt har. Har du for få ord vil sannsynligvis Google ikke tro du har nok relvant informasjon for det aktuelle søkeordet. En grei regel er å forsøke å ligge på over 400 ord. Poster du et innlegg som bare er ment for å vise bilder med beskrivelser, skal du ikke fylle opp med masse ord. Det er derfor ikke alltid regelen gjelder.


Det neste som er lurt å tenke seg om, er hva det egentlig er folk søker på. Er det noe du vet kommer til å bli søkt på, kan du legge ut et innlegg som tar for seg nettopp det de komme til å søke etter. Som et eksempel kan jeg ta el-bilen Tesla. Bilen har fått mye medieomtalte den siste tiden. Det har resultert i at flere søker på  nettopp el-bilen Tesla. Hvis du da har skrevet et god artikkel om elbilen, vil du kunne motta mye trafikk fra Google. Nå skal det legges til at det er en rekke andre faktorer som spiller inn på hvordan man vil rangerer hos Google. Du vil uansett øke dine sjanser for å trekke langt flere besøkende til din blogg.

2. Vis reklameannonser

Samtidig som du forsøker å få flere besøkende til din blogg, kan du begynne å tenke på annonseringen. Reklamen som fungerer for en type blogg, vil ikke nødvendigvis fungere like godt for den andre. Tenk deg først om hva slags reklame som kan appelere til målgruppen. Skriver du om klær og mote, er dine besøkende mer mottakelige til annonser som omhandler nettopp klær og mote. Har du en blogg hvor du skriver om alt mellom himmel og jord, vil det være vanskeligere å avgjøre hvilke reklameannonser som passer best for deg.

Hos tradedoubler får du tilgang på en rekke annonsører, alt fra forsikringer til helse og skjønnhet. For bloggere som skriver om klær og mote, kan La Redoute, Nelly og Bubbleroom være optimale annonser. Finner du en annonsør du tror vil passe din blogg, sender du en søknad om å få bli godkjent. I motsetning til Google Adsense som betaler deg per klikk du genererer, vil annonsører hos Tradedoubler betale deg hvis klikket du genererer fører til et salg. Hvor mye du tjener per salg vil avhenge av hvilken annonsør du viser reklame for. Annonsøren betaler deg enten en fast sum per salg, eller en viss prosentssats ut i fra hvor mye kunden handlet for. Klikk her for å komme i gang med Tradedoubler.

Google Adsense er et godt alternativ for mange, spesielt de som skriver om litt av hvert. Adsense viser nemlig relevante annonser ut ifra hva du skriver i dine innlegg. Når noen klikker på annonsen vil du tjene alt fra 10 øre per klikk til flere hundre kroner per klikk. Annonsene fungerer som en budrunde, hvor annonsørene som byr mest per klikk blir vist. Hvor mye du får per klikk avhenger derfor av hvor høy konkurransen er på de aktuelle ordene, og hvor mye annonsørene er villig til å gi. Registrer deg hos Google Adsense her.

Hva som vil gi mest inntekter av Adsense og Tradedoubler er man nødt for å teste ut selv. Det kan også være lurt å kombinere begge alternativene. Husk at det kan gå lenger tid mellom hver gang du tjener noe hos Tradedoubler, men når du først genererer et salg vil du raskt kunne gå forbi inntjeningen Adsense ville gitt deg. Hvor du plasserer annonsene vil ha mye å si på resultatet. En svært effektiv måte er å plassere en annonse i selve teksten i dine innlegg. Sørg derimot for at det ikke virker forstyrrende for leseren.

Fra hobby- til næringsvirksomhet

Skatteetaten har for lengst fått øynene åpne for hvilke inntekter bloggere har. Det har ført til flere bokettersyn, som ikke alltid har kommet positivt ut fra bloggerens side. Som all annen inntekt, må også blogginntekt skattes (når den ikke faller under hobbyvirksomhet). Når bloggen din går med overskudd, vil du gå over fra hobby- til næringsvirksomhet. Det vil blant annet si at du må skatte av overskuddet. Overskuddet vil si alle inntekter du har fått gjennom bloggen, minus alle kostnader bloggen har kostet deg. Hvis du for eksempel må betale for domene og webhotell, er dette en kostnad bloggen har. Husk at sponsede produkter også er å regne som inntekt. Les mer om blogging og skatt på skatteetaten.no