Norges mest komplette guide for bloggere

Få tips og triks som hjelper deg med å skape en suksessfull blogg - som du tjener penger på. Guiden er for både nye og eksisterende bloggere, enten du skriver for deg selv eller representerer et selskap.

I dag finner vi blogger i alle mulige sjangre. Det er ikke lenger bare privatpersoner som blogger, også bedrifter har for lengst begynt å blogge som en strategi i sin markedsføring. Nå er det blitt uvanlig å se at bedrifter ikke har en egen blogg. Denne guiden er for både nye og eksisterende bloggere, enten du blogger som privatperson eller representerer en bedrift. Her får du tips og triks på alt du trenger å vite for å skape en suksessfull blogg. Vi gjennomgår ulike bloggtjenester, forteller deg hva du bør tenkte på når du publiserer innlegg, hvordan du optimaliserer bloggen slik at den blir synlig i Google og andre søkemotorer, viser deg ulike måter du kan tjene penger på bloggen, og til slutt hvilke skatteregler og lover du som blogger må forholde deg til.

Gå direkte til:

Gratis bloggtjeneste eller webhotell med eget domene?

Det er mange som velger å starte å blogge gjennom gratis bloggtjenester som bloggerblogg.nowordpress.com eller blogger.com, rett og slett fordi det både er gratis og enkelt å komme i gang. Et bloggsamfunn som blogg.no gir gode muligheter til å få nye lesere, ettersom andre kan finne bloggen din via "bloggshout", siste innlegg eller på topplisten. Wordpress.com kan ikke tilby de samme mulighetene, men vil for mange veie det opp ved å tilby et bredt spekter av ulike themes. Blogger.com kan på sin side friste med å la deg blogge helt uten at du er nødt for å vise reklame som du selv ikke tjener penger på. De tjener derimot penger på bloggere ved å tilby dem å reklamere gjennom Adsense (som Google også eier).

Andre gratis bloggtjenester driver heller ikke veldedighet. De er med andre ord ikke gratis uten grunn, som er fullt forståelig. På blogg.no vises det i skrivende stund to stk. annonser pr. side. Den ene er plassert over headeren og den andre vises etter hvert innlegg. Bloggere hos wordpress.com må også tåle å reklame, men her er det ikke like dominerende som på blogg.no. Et sitat hentet fra Wordpress support: "At WordPress.com, we sometimes display advertisements on your blog to help pay the bills." Hvor ofte "sometimes" er vil variere. Det er uansett bedre enn at det alltid blir vist annonser.

Domenenavn

En ulempe med å velge en gratistjeneste er domenenavnet. I stedet for finanssans.no, må man ta til takke med finanssans.blogg.no, finanssans.wordpress.com eller finanssans.blogspot.no. Nettadressen blir lengre og vanskeligere å huske. Det er derimot mulig å få et eget domene selv om du blogger gjennom aktørene ovenfor, men det er ikke gratis.

Når du ønsker å flytte bloggen din

Det man bør tenke seg over før man bestemmer seg for hvilken bloggtjeneste man skal velge, er om det er enkelt å flytte over alt innhold over til en annen server. Det beste er om du også har muligheten til å videresende dine lesere over til din nye blogg, helt automatisk. Ta f.eks den tidligere bloggen til Caroline Berg Eriksen, fotballfrue.no, som et eksempel. Går du inn på fotballfrue.no, blir du automatisk videresendt til hennes nye adresse; carolinebergeriksen.no. På fagspråket er dette gjort med en "301 re-direct", som betyr at nettsiden er flyttet permanent. Alle lenker som peker til hennes tidligere innlegg på fotballfrue vil fortsatt fungere. Denne metoden er den mest optimale, både med tanke på å beholde lesere og når det kommer til søkemotoroptimalisering.

Blogger.com tillater automatisk videresending.
Wordpress.com tillater automatisk videresending, men ikke før du betaler for en oppgradering som gjør dette mulig.
Blogg.no tillater ikke automatisk videresending til andre plattformer eller eksterne nettsider.

Publiseringsverktøy

For bloggere anbefaler vi å bruke Wordpress som publiseringsverktøy. Det er viktig å merke seg at det ikke er det samme oppsettet som du finner hos wordpress.com. Wordpress installeres på et eget webhotell. Etter installasjonen logger du deg inn via kontrollpanelet for å skrive innlegg, se statistikk og få tilgang til et hav av plugins. Det å installere Wordpress på egenhånd kan være vrient for en som ikke har erfaring med dette. For noen vil steg-for-steg guiden "Famous 5-minute install" gi nok hjelp til å sette opp Wordpress på egenhånd. Dersom du trenger hjelp er det flere hosting-selskap som tilbyr enkel installasjon av Wordpress på eget domene. Så kan du heller bruke tiden på det som er viktigst, nemlig å blogge!

Hva anbefaler vi?

Om blogging er noe du vet du kommer til å holde på med i god tid fremover, er det ingen tvil over hva vi mener du bør gå for, og det er eget domene med webhotell. Du får full kontroll på din egen blogg, du slipper å bli "tvunget" til å vise annonser som du ikke får betalt for, det er ingen begrensninger i hva du kan gjøre med bloggens design og funksjonaliteter og du har alle dine filer trygt plassert på en server som du selv leier.

Vi anbefaler webhotell og domene fra SYSE (som vi selv benytter oss av). De har raske og stabile servere, og ikke minst svært god kundeservice. Her kan du også sette opp din egen wordpress-side med kun et klikk. Du finnes rimeligere webhotell der ute, men som alltid får du som regel det du betaler for. Alternativt kan du gå for et billigere webhotell, for så å flytte til en bedre leverandør på et senere tidspunkt.

Oppsummering av fordeler og ulemper

Fordeler med gratis bloggtjeneste:
  • Gratis!
  • Raskt og enkelt å komme igang.
  • Publisitet gjennom blogg-tjenestens egne nettsider.
Ulemper med gratis bloggtjeneste:
  • Må vise reklame som du ikke tjener penger på.
  • Domenenavnet må inneholde blogg-tjenestens adresse.
  • Du er låst til et nettverk og må forholde deg til deres regler og retningslinjer.
Fordeler med webhotell og eget domene:
  • Fullstendig kontroll på bloggen.
  • Enklere domenenavn.
  • Plasserer reklame som du kan tjene penger på.
  • Ingen begrensninger på hvordan du vil utvikle bloggen med tanke på design og funksjonaliteter.
Ulemper med webhotell og eget domene:
  • Det koster penger.
  • Det tar lengre tid å komme i gang.
  • Vanskeligere prosess knyttet til oppsett av bloggen.

Navn på bloggen

Skal bloggen handle om deg og din livsstil, er ofte det beste å velge ditt eget navn som bloggnavn. Skal du derimot skrive om noe rettet mot én bestemt ting, f.eks motorsport, bør navnet assosieres med nettopp det. Det kan hende at navnet du ønsker er opptatt. Sannsynligvis er motorsport.no og motorsport.blogg.no opptatt. Da må du få frem din kreative sjel , og komme opp med et navn som både er fengende og som selvfølgelig er ledig. Med tanke på publisitet i media og søkemotorer, er det beste å holde deg til samme navn på bloggen så lenge du kan. Det gjelder spesielt om du velger å blogge gjennom blogg.no eller lignende bloggtjenester. Om du da en dag bestemmer deg for et eget domenenavn, tillater  som nevnt ikke alle slike tjenester automatisk videresending. Mye av trafikken du har opparbeidet vil forsvinne, spesielt hvis en større andel av dine besøkende kommer fra Google og andre søkemotorer. Tenk deg derfor nøye om før du bestemmer deg for hva bloggen skal hete.

Dine første innlegg

Selv om kvalitet nesten alltid kommer foran kvantitet, er det ingen grunn til å perfeksjonere hvert eneste innlegg. Sett i et kost-nytte perspektiv holder det å få frem budskapet, unngå masse skrivefeil, holde teksten enkel og forståelig, og holde leseren interessert.

Hvor ofte du bør publisere

Når du nettopp har startet en blogg er gjerne motivasjonen for å skrive på topp. Kanskje publiserer du et nytt innlegg hver eneste dag og bruker mye tid på bloggens utseende. Det er dessverre få som holder samme aktivitetsnivå oppe over en lengre periode. Noen velger å slutte å blogge etter kun noen uker. Andre holder på lengre, men gir seg til slutt på grunn av mangel på tid, motivasjon, eller ikke finner noe mer interessant å skrive om.

Et lite tips før du oppretter en blogg, er å ha 5-10 blogginnlegg klare til å publiseres. Legg ut samtlige den første dagen bloggen din er "live". Da ser ikke bloggen tom ut for dine første besøkende. Det øker også sjansen for at et av dine innlegg vekker interesse for en leser, som kan bli en av dine første faste lesere.

Etter at disse innleggene er publisert, bør du legge ut et nytt innlegg minst 1-2 ganger i uken. Det er bedre å spre innleggene utover uken, i stedet for å publisere de på samme dag eller etter hverandre. Om det går for lang tid mellom hver gang bloggen oppdateres, vil også trafikken til nettsiden gå ned. Ingen av dine besøkende ønsker å lese samme innlegg flere ganger. Oppdateringsfrekvensen er også av betydning for søkemotoroptimalisering, noe vi kommer tilbake til.

Eksempel:
Publisering av blogginnlegg

Motivasjonen for å skrive vil som regel gå som en berg- og dalbane. Det kan derfor være lurt å spare på noen av innleggene du skriver når motivasjonen og effektiviteten er på topp (så lenge ikke innlegget er avhengig av å bli publisert i et visst tidsrom). Med publiseringsverktøyet Wordpress kan du velge å sette tid og dato for når du ønsker at innlegget skal legges ut. Det kan være kjekt når du for eksempel er på ferie og ikke har tid og mulighet til å blogge. Hvis du ikke har denne funksjonen tilgjengelig, kan du fortsatt ha ferdigskrevet artikler lagret på din PC  som er klar til å legges ut.

Få besøkende til bloggen

Motivasjonen for å blogge forsvinner raskt om det er få eller ingen som leser hva du skriver. Det er likevel viktig å være tålmodig. Om du fortsetter å skrive innlegg som er av interesse for folk, vil du før eller senere få dine første besøkende. Disse besøkende vil som oftest komme fra et Google-søk eller gjennom et bloggsamfunn. Ut ifra egen erfaring er det vanskeligere å nå 20 unike besøkende daglig, enn det er å gå fra 200 til 400 unike besøkende. Jo flere som er innom bloggen din, desto større sannsynlighet er det at andre anbefaler bloggen din.

Slik får du fortgang på prosessen:

  • Legg igjen relevante kommentarer (ikke spam) på andres innlegg med link til din egen blogg.
  • Vær aktiv og del dine innlegg på sosiale medier (Facebook, Twitter o.l).
  • Skriv gjesteinnlegg på andre blogger.
  • Få bloggen søkemotoroptimalisert for mer trafikk fra Google, Bing og Yahoo.

Søkemotoroptimalisering (SEO)

SEO er ganske enkelt prosessen med å få gratis trafikk fra søkemotorer. Mange nettsider, inkludert denne, får mesteparten av sine besøkende fra Google. Jo høyere du rangerer i Google på populære søkeord, desto flere besøkende får du. Det er derfor mange blogger og nettsider som legger mye tid og penger på SEO.

Første steg er å sjekke at bloggen din er indeksert i Google. Har du hatt bloggen en stund, vil Google sannsynligvis allerede ha indeksert siden. For nye blogger kan det derimot være nødvendig å sende inn nettadressen manuelt til Google.

  • Søk etter site:navnetpådinblogg.no (ingen mellomrom)
  • Kommer bloggen din opp er den indeksert. Hvis ikke må du skrive inn nettadressen slik at den blir indeksert i Google.

Andre steg er å lære deg grunnleggende søkemotoroptimalisering. Har du skrevet et innlegg om hvordan man sminker seg naturlig, ønsker du at nettsiden din dukker opp i søkemotorene når folk søker etter blant annet "Hvordan sminke seg naturlig". Det er mange faktorer (over 200?) som avgjør hvilken plassering du får i Google. I første omgang trenger du ikke å bry deg om alt dette. Det du burde huske på er derimot dette:

  • Sørg for at tittelen er beskrivende for innlegget/artikkelen.
  • Ha fokus på kvalitet. Verdifulle innlegg blir oftere delt i sosiale medier og linket til, noe som igjen vil bedre din plassering i søkemotorer.
  • Ikke skriv for kort. Det er ingen fasit på hvor mange ord et innlegg bør ha, men lange og detaljerte innlegg vil som regel få en høyere plassering i søkemotorer. Lengre innlegg har også en tendens til å bli vist på flere søkeord i Google.

Tredje steg er såkalt "off-site SEO". Det er søkemotoroptimalisering som gjelder alt utenfor selve nettsiden. Som nevnt i forrige avsnitt, er det mange faktorer som avgjør hvilken plassering du får på forskjellige søkeord i Google. Hvor mange som linker til bloggen din, enten til forsiden eller til et innlegg, sies å være den viktigste faktoren. Se for deg hver eneste nettside eller blogg som linker til deg som en stemme. Jo flere stemmer du får, desto høyere vil du i utgangspunktet bli rangert på den aktuelle søkefrasen (for eksempel "hvordan sminke seg naturlig?"). For at Google skal se på dine innlegg som relevante for diverse søkefraser, er det viktig at ankerteksten fra nettsidene som linker til deg, inneholder relevante ord. "Klikk her" vil med andre ord være et eksempel på en dårlig ankertekst.

Selv om alle "do-follow"-linker teller som en stemme, vil en link fra nettsider eller blogger med høy autoritet, kunne være verdt mer enn 100 linker fra nettsider med lav autoritet. Grunnen til det er at Google ser at store nettsider har en tendens til å linke til andre nettsider som er av en viss størrelse. Èn link fra f.eks klikk.no til din blogg, vil gi Google et signal om at også bloggen din er av verdi for brukere.

Hvordan får jeg andre til å linke til meg?

Det første og beste tipset til hvordan du får andre til å dele og linke til bloggen din, er å skrive gode og informative innlegg. Innlegget bør være lettlest og interessant. Hvor mange ord du bør skrive, avhenger av hva du skriver om. Om du har skrevet alt leseren trenger å vite om et tema på 500 ord, er det ingen vits i å skrive 500 nye ord, bare for å gjøre innlegget lenger. Bruk gjerne bilder som er relevante for teksten, og som gjør innlegget mer interessant.

Neste tips er å fortelle andre bloggere og nettsider om innlegget du nylig har skrevet. Kontakt bloggere som skriver om samme eller lignende tema, da er sjansen større for at vedkommende finner innlegget ditt nyttig, og dermed vil dele det med sine egne lesere. Den mest effektive måtene er å sende bloggeren en e-post.

Om forrige tips ikke fungerer for deg, kan løsningen være å gi "credit" til bloggeren du ønsker en link fra. Det kan du gjøre ved blant annet å referere til bloggeren i et innlegg eller "retweete " en melding som personen har lagt ut på Twitter. Selv om det ikke er noen garanti for at du får en link tilbake, øker du i hvert fall sjansen når du gir dem noe oppmerksomhet.

Bonustips:

Følgende metode er til stor hjelp om du ønsker å finne ut hva brukere egentlig søker etter, og hvor mange ganger dette blir søkt på i måneden. Ved å tilpasse innleggene eller artiklene mot spesifikke søkefraser, vil du kunne hente mange besøkende fra Google og andre søkemotorer.

Steg 1:

Gå inn på keywordtool.io. Om bloggen din handler om sminke og skjønnhet, kan du f.eks skrive inn nøkkelordet "sminke". Verktøyet finner ulike nøkkelfraser som folk søker etter som inneholder ordet "sminke". Søkevolumet er sladdet om du ikke betaler for pro-versjonen. Det gjør derimot ingenting siden du kan hente ut denne informasjonen gjennom Google Adwords.

Når du ser listen over ulike nøkkelord, trykker du på knappen "copy all" (plassert øverst til høyre).
Vis bilde-eksempel på steg 1.

Steg 2:

Logg inn på din Adwords-konto. Om du ikke allerede er registrert, kan du enkelt gjøre det her (gratis). Tjenesten er ment for de som ønsker å annonsere gjennom Googles-annonsenettverk, men tilbyr også nyttige verktøy for de som driver nettsider.

Når du er innlogget følger du denne veien: Verktøy Søkeordplanlegger Få søkevolumdata og -trender.
Høyreklikk i boksen du skal skrive inn søkeord, og velg lim inn (henter det vi tidligere kopierte fra keywordtool.io).
Trykk på "Få søkevolum".
Vis bilde-eksempel på steg 2.

Steg 3:

Sorter listen etter "Gjennomsnitt antall søk per måned". Du har nå full oversikt over hvilke søkefraser som blir mest søkt på. I første omgang kan det være lurt å sikte seg inn på søkefrasene som har lav konkurranse og et lavere søkevolum. Det er bedre å være blant de 5 første i Google på et søkeord med 200 søk i måneden, enn det er å være på side 4 på et søkeord med høy konkurranse og søkevolum.
Vis bilde-eksempel på steg 3.

Slik tjener du penger på bloggen

Har du en nyoppstartet blogg bør du fokusere 100 % på innhold og ingenting annet. Det er først når du har bygget opp en solid
mengde trafikk inn til bloggen som du kan begynne å tenke på hvilke muligheter du har til å tjene penger på bloggen. Det betyr ikke at bloggen skal bombarderes med reklame og sponsede innlegg. Du vil i så fall vil du miste mange besøkende og risikere å ødelegge bloggens potensiale.

For å tjene penger på bloggen har du følgende muligheter:

Google AdSense

AdSense er kanskje den vanligste inntektskilden for bloggere. Du kan legge ut inntil 3.stk annonser i ulike formater på én side. Google bestemmer automatisk hvilke annonser som skal vises. Hva som vises avhenger av hva Google mener er den beste reklamen med størst inntektspotensiale for nettopp din side. Plasserer du en annonse i et innlegg du for eksempel har skrevet om babyklær, så vil det være naturlig at lesere av dette innlegget er interessert i babyklær. Da vil Adsense sannsynligvis vise annonser relatert til babyklær. Slik målrettet reklame er til fordel for både deg og Google.

Plassering av Adsense-annonser

Hvor du velger å plassere annonser på nettsiden har stor betydning på hvor mye de blir klikket på. Noen annonseformater og plasseringer er nesten blinde for besøkende. Årsaken til det er at vi blir vant til å se slike annonser på andre nettsider, noe som gjør at vi ignorerer dem. Det betyr at færre klikker på annonsene, som igjen betyr mindre penger i kassen for deg.

Så hvor bør jeg plassere annonsen? Svaret på det er at det er individuelt. For noen blogger og nettsider kan et sted være det mest optimale, og for andre vil det være en helt annen plassering. Likevel vil annonser plassert i selve teksten være den plassen som gir mest oppmerksomhet. For å finne ut hvilke plasseringer som er best for din blogg, kan du teste ut ulike annonseformater og plasseringer, for så å sammenligne resultatene. Om du har få besøkende er det lurt å måle effekten av en plassering over en periode på minst én måned. Flere besøkende gjør at du raskere ser hvilke steder på bloggen som er mest optimalt for reklame. Husk at reklamen ikke bør virke forstyrrende for leserne. Ha alltid brukervennligheten i fokus.

Affiliate

En affiliate markedsfører en tredjeparts produkter eller tjenester, mot at affiliaten får provisjon for hvert salg. Eksempel: En av dine besøkende klikker på en annonse som fører dem til en nettbutikk. Om denne personen bestiller noe fra nettbutikken, vil du få en gitt prosentsum av salgsummen som provisjon. Dette er ulikt fra Google Adsense, hvor du får betalt etter hvor mange klikk en annonse får. Det kan derfor gå lengre tid mellom hver gang du opptjener noe som affiliate. Det skal derimot ikke mange salg til for å ta igjen hva du ville fått i inntekter fra Google Adsense.

Oversikt over affiliatenettverk:

Adservice - Tilbyr kampanjer spesielt innenfor lån, kosttilskudd og magasiner. Her finner du blant annet Bank Norwegian, Opp Finans, Tara, I Form, Bokklubben og Beta-caroten.
Tradedoubler - Har et stort utvalg av kampanjer, mest innenfor helse, skjønnhet og mote. Her finner du blant annet Yves Rocher, Proteinfabrikken, Ellos, Boozt.com, Nelly og Footway.
Zanox - Her finner du blant annet Zalando, Entercard, Hotels.com, Stylepit, Travellink, Expedia og Groupon.

Sponsede innlegg og linker

Har du en blogg med mange besøkende, går det ikke lang tid før du får henvendelser fra personer som ønsker å kjøpe et sponset innlegg. Innlegget har dem som regel skrevet selv, og inneholder vanligvis én eller to lenker. Første gang du får en slik henvendelse kan det være vanskelig å fastsette en fornuftig pris for innlegget. Generelt sett pleier prisen på sponsede innlegg å ligge et sted mellom 500-2000 kroner, men det vil selvfølgelig variere ut ifra hvor mange som vil lese innlegget, og om hvor godt innlegget treffer målgruppen (som egentlig er annonsørens jobb).

Selv om det økonomisk sett, i hvertfall på kort sikt, vil lønne seg å akseptere alle slike henvendelser, er det likevel viktig at det ikke ikke blir for mange sponsede innlegg på kort tid. Er fem av dine siste ti siste innlegg reklame-innlegg, vil det gå utover omdømme og troverdigheten til bloggen. Det fører til at du vil miste lesere. Sørg derfor for at du minst har 10 vanlige innlegg mellom hvert sponset-innlegg. Da vil leserne også lettere akseptere reklamen, noe både du og annonsørene er tjent med.

Selge annonseplasser

Har du en nyoppstartet blogg med få besøkende, er det nesten umulig å få solgt annonseplasser. Enda vanskeligere er det om bloggen din ikke handler om et spesielt tema (nisje). Selv blogger og nettsider som har 1000 besøkende hver dag, sliter med å få solgt annonseplasser. Om bloggen din er relativ fersk, kan du heller fokusere på denne type annonsering på et senere tidspunkt, når du har opparbeidet mer trafikk inn til siden.

Vanlig praksis er å ta betalt etter antall sidevisninger, eller avtale en fast pris på forhånd. Det er også noen som ønsker å få betalt etter antall klikk. Forskjellen mellom disse tre forskjellige måtene å selge annonseplasser på, er hvem som bærer risikoen. Tar du betalt etter antall sidevisninger, spiller det ingen rolle (i hvert fall på kort sikt) for deg om annonsen blir klikket på eller ikke. Det er med andre ord annonsøren som bærer risikoen, og som selv må sørge for at annonsen appelerer til dine besøkende. Velger du å ta betalt etter antall klikk annonsen får, er det du som bærer risikoen. Ofte er en avtale om en fast pris en god løsning, siden denne type avtale er forutsigbare for begge parter.

Selv om du ønsker å selge annonseplasser, burde du aldri la annonseplasser stå ledig. Sett heller inn en Adsense- eller affiliate-annonse, for så å erstatte disse når du får solgt en annonseplass. Èn av annonseplassene kan eventuelt bli brukt til å markedsføre salg av annonseplasser, f.eks "annonseplass ledig". Derimot vil bedrifter som ønsker å annonsere på bloggen din, ta kontakt med deg. Ha derfor kontaktinformasjon lett tilgjengelig, gjerne i sidebaren og i "footeren" (nederst på siden). Sett også opp en egen annonse-side, hvor du beskriver bloggens tema, deler informasjon om antall besøkende og sidevisninger, og hvem som er målgruppen.

Vær aktiv

I stedet for å sitte å vente på at annonsørene skal komme til deg, kan du gå til dem. Ta kontakt med aktuelle bedrifter, enten via e-post eller telefon, og spør om en annonseplass på din blogg kan være av interesse. Sørg for å gi dem nok informasjon om bloggen, som nevnt ovenfor. Skule det ikke være aktuelt for dem, så har du uansett kommet i søkelyset, noe som kan gi resultater på et senere tidspunkt.

Hva er en fornuftig pris på sidevisninger?

Det er ingen grunn til å blåse opp prisen når du først får en henvendelse fra en potensiell annonsør. Det viktigste i første omgang er å skape et samarbeid som begge er tjent med, helst over lang tid. Har du tidligere vist en Adsense-annonse, kan inntektene denne annonsen har gitt være ditt utgangspunkt i hvilken pris du bør forlange.

Slik forholder du deg som blogger til markedsføringsloven

Alle bloggere som tjener penger på bloggen er underlagt markedsføringsloven. Det du som blogger må ta hensyn til er følgende punkter:

  • Unngå skjult reklame.
  • Reklame i innleggene må merkes tydelig, det gjelder spesielt om du har lesere som er under 18 år.
  • Du må aldri oppfordre barn direkte til å kjøpe et produkt.
  • Opplys leserne når du har fått betalt for å skrive et innlegg. Det fører også til at bloggen din virker mer troverdig, enn hvis leserne mistenker reklame.

Skatt

Hobby eller næringsvirksomhet?

Skatteetaten anser bloggen din som næringsvirksomhet når bloggen:

  • drives for egen regning og risiko
  • tar sikte på å ha en viss varighet og omfang, og
  • er egnet til å gi overskudd.

Hvis bloggen din anses som næringsvirksomhet, regnes alle inntekter fra bloggen som næringsinntekt. Det betyr samtidig at du er fradragsberretiget på kostnader du har hatt som følge av bloggingen. Det kan f.eks være kostnader til webhotell, domene, PC, kamera som du trenger til bloggen og til annonsering.

Dersom bloggen din kun regnes som en hobby, må du ikke skatte av eventuelle inntektene. Husk at du likevel er pliktig til å oppgi inntektene i selvangivelsen, slik at Skatteetaten selv kan foreta en vurdering på om du faller inn under hobby eller næringsvirksomhet. Ved tvilstilfeller er det lurt å ta kontakt med Skatteetaten.

Har denne guiden vært til hjelp for deg? Vi setter i så fall stor pris på om du deler dette innlegget, enten via bloggen din eller i sosiale medier.

Lykke til med bloggen!

Trenger du eller ditt firma hjelp med bloggen? Vi hjelper deg med å tjene penger på bloggen! Vi tilbyr blant annet webanalyse, søkemotoroptimalisering, annonsering på nett, installasjon av Wordpress og profilering i sosiale medier. Brukt kontaktskjemaet nedenfor - så svarer vi deg innen kort tid.