Berg- og dalbanen Facebook

Nettverket til facebook består i dag av over 900 millioner brukere, men inrømmer at de sliter med å tjene penger på mobilmarkedet. Over halvparten av facebooks brukere er daglig innom facebook på mobilen.

18.mai åpnet salget av facebook-aksjer på Nasdaq-børsen i USA. IPO-kursen var satt til 38 dollar, men ble i åpningsdagen handlet for 42,99 dollar, opp hele 13,2 prosent. Ved børsslutt endte derimot aksjen på 38,23 dollar. Siden den dagen har aksjen falt til sammen 28,33 prosent (fra 18.mai – 13.juni).  


Facebook sliter med å tjene penger 

Nettverket til facebook består i dag av over 900 millioner brukere, men inrømmer at de sliter med å tjene penger på mobilmarkedet. Over halvparten av facebooks brukere er daglig innom facebook på mobilen. Siden nettverket er så stort, så det er tydelig at facebook kan tjene penger, men da må endringer til. Konkurrenten Twitter derimot tjener ofte mer på mobilplattformen enn på nettsiden. Hovedgrunnen til dette er at Twitter har bygd seg opp med mobilplattformen i sentrum, noe facebook ikke har gjort. 

Kjøpte Instagram for 1 billion dollar 
Facebook kjøpte foto-delings appen Instagram for svimlende 1 billion dollar, i kombinasjon av penger og aksjer. Instagram skal da ha vært verdt 500 millioner dollar. Ganske mye med tanke på at de ikke har hatt noen inntekter. Instagram er en applikasjon hvor brukere kan dele hverdagslige bilder enkelt med venner og ukjente. Applikasjonen gjør det i tillegg enkelt å redigere bilder. Mark Zuckerberg sier at han ønsker å la Instragram være sitt eget samfunn, uten å intigrere det i facebook. Du skal med andre ord ha muligheten til å holde de to ulike nettsamfunnene atskilt. Zuckerberg sier at dette er et unikt kjøp, og at det ikke blir så mange flere tilsvarende kjøp. Det flere tenker er at Facebook så hvilken vei Instagram gikk, og at de var nødt til å kjøpe dem opp for å rydde unna konkurranse. Facebook har nemlig sin hovedvekt på bilder, noe Instagram også har, men da på en mer attraktiv måte for brukeren. Instagram har også alltid hatt mobilplattformen i sentrum, i motsetning til facebook. Instagram var altså i stand til å konkurrere mot Facebook, men valgte heller å selge. Så kan man spekulerer i hvor vidt det var lurt eller ikke. 

Opera-kjøp rykter 
Det går i disse dager spekulasjoner om at Zuckerberg og co skal kjøpe opp Opera for å lage en egen nettleser. Opera har allerede en solid nettleser, så Facebook trenger derfor ikke å begynne med grunnmuren. Det er flere av Opera-brukerne som mener at med Facebook som ny eier kan ødelegge framtiden for Opera, siden Facebook bare er en boble som uansett snart vil sprekke. 

Facebooks død? 
Det er flere eksperter som spår facebooks død innen 2020, noen mener til og med det alt kan være slutt i løpet av 4-5 år. Det vil bli flere mobilbrukere og andre aktører som har mobil som hovedplattformen vil ta over. Det er også kjent at brukere til sosiale-medier er illojale. Hvis det kommer noe nytt og bedre, så vil det ikke ta lang tid før flesteparten har byttet sted. Gode norske eksempler på dette er nettsamfunnene Blink og Nettby, som måtte se seg nødt i å legge ned på grunn av en større del av brukerne gikk over til andre samfunn. I følge Google har Google plus nå over 170 millioner brukere, hvor 100 millioner av disse er aktive og rangerer nå på femteplass over sosiale media-nettsider (1). 

Bill gross delte følgende melding på twitter:

«Go Facebook! I don’t know how to use it but I know a Bubble when I see one!!!

Da blir spennende å se hvordan dette utvikler seg. 


Kilder: 1: (http://google-plus.com/5746/google-crosses-100-million-active-users-in-march-2012-according-to-larry-page/)