En vellykket bedriftsblogg

Er en blogg til bedriften effektiv markedsføring, eller sløsing av tid og penger?

Bedriften din må ha en blogg!

Har du hørt det før?

Alt du behøver er å få en ansatt – eller enda bedre – en “innholdsskribent”, til å skrive et par artikler på 500 ord i uken. Deretter er det bare å lene seg tilbake og ønske velkommen til tusenvis av nye, interesserte lesere som omfavner bedriftens varer og tjenester.

...

Det er selvfølgelig ikke så enkelt.

I realiteten vil innleggene sjeldent, hvis aldri, bli lest. I beste fall resulterer bloggen i ikke annet enn som pynt på nettsiden.

Nei – om du ønsker at bedriften skal drive en effektiv blogg, må det gjøres skikkelig! Hvis ikke  bedriften absolutt ikke ha en blogg.

En skikkelig blogg derimot gir bedriften følgende fordeler:

  • Bygger merkevaren til bedriften

  • Øker trafikken til nettsiden

  • Skaper et tillitsbånd til nye og eksisterende kunder

  • Bidrar til økt autoritet ved å synliggjøre bedriftens kunnskaper

Bloggen skal generere salg

Det er ikke uvanlig å se at en blogg nedprioriteres etter kort tid. Man er gjerne aktiv med å publisere innlegg når bloggen er nyoppstartet, men så går det lengre og lengre tid mellom hver artikkel, før det stopper helt opp.

Hvorfor er det slik?

En blogg skal fungere – i hvert fall på papiret – som en kanal til å kommunisere med eksisterende og potensielle nye kunder. Men det er ikke vits å gå rundt grøten: Bedrifter begynner å blogge med hovedformål om å tjene penger på det. Når det ikke skjer, av ulike grunner, tar det ikke lang tid før økonomisjefen ber den blogg-ansvarlige om å bruke tiden på noe annet. Det er jo tross alt ikke noe annet enn et tapsprosjekt.

Typiske årsaker til en bedriftsblogg mislykkes:

  • Det er ingen strategi bak det som publiseres

  • Leseren opplever ikke innholdet som verdiøkende

  • Det settes ikke av nok tid til bloggen og til hvert enkelt blogginnlegg

  • Søkemotoroptimalisering og sosiale medier blir oversett

  • Bedriften gir opp bloggen for tidlig

Gjør det du kan best  – overlat resten til andre 

En bedrift som leier ut gravemaskiner har ansatte som er spesialister på å leie ut gravemaskiner. Det er lite hensiktsmessig å be en av deres beste selgere, eller teknikere, å bruke tiden på å sette seg inn i «bloggverdenen» – på lik linje som det ville vært å sette en grafisk designer til å skifte ut plogsylinderen på en gravemaskin. (Det ville i så fall tatt veldig, veldig langt tid)

Blogg er tidkrevende

Vi har forståelse for at ansatte har mer enn nok med sine nåværende arbeidsoppgaver. Om noen da i tillegg skal få ansvaret for drive bedriftens blogg (uten ekstern hjelp), går det på bekostning av den ansattes eksisterende oppgaver.

Det betyr ikke at de ansatte ikke skal være med på innholdet i bloggen, det er tross alt de som sitter med kunnskapen om temaene. Men de skal spares for alt det andre, slik at de raskest mulig kan gå tilbake til sine normale arbeidsoppgaver.

superhelt

Det er her vi kommer inn – vi tar oss av «alt det andre». Det inkluderer:

  • søkemotoroptimalisering
  • brukeropplevelse 
  • nøkkelord-analyse 
  • profilering i sosiale medier 
  • skape innhold som engasjerer

Vi kan til og med stå for fotografering og videoopptak  alt til svært konkurransedyktige priser!

La oss hjelpe din bedrift med å lykkes med bloggen. Bruk kontaktskjemaet nedenfor, så hører du fra oss innen kort tid.