Amazon – bokbutikken som slo seg løs

Amazon logo

Du får fortsatt kjøpt klassikeren Moby Dick på Amazon.com, men boken vil snart leveres med luftskip og droner – på under 30 minutter.

I 1994 startet Jeffrey Bezos opp Amazon.com. Her ble det solgt bøker fra A til Z, som pilen i logen – i tillegg til smilefjeset – symboliserer. I dag, 23 år senere, har selskapet en markedsverdi på 483 milliarder dollar. Det er nesten det dobbelte av markedsverdien på alle selskaper notert på Oslo Børs.

Amazon står for imponerende 40 prosent av boksalget i USA. Men for å bli verdens fjerde største selskap etter markedsverdien, er man nødt til å selge mer enn bare bøker.

Dag én og dag to

Innledningsvis i Amazons årsrapport for 2016 skriver Jeff om dag én og dag to. Befinner man seg i dag to skjer det ingen endringer. Det fører til «en grusom, smertefull tilbakegang, etterfulgt av døden». Videre skriver han at «man lett kan gå over til dag to om man bekjemper nye trender i stedet for å omfavne dem».

Denne tankegangen har ført til at selskapet går uredd inn i nye bransjer, samtidig som de hele tiden lanserer nye produkter og tjenester. Selv om noe blir mislykket – som for eksempel Amazon Fire Phone - ender overraskende mange lanseringer i suksess.

Amazons produkter og tjenester

I dag tilbyr Amazon så mye ulikt at det blir vanskelig å holde oversikten. Nedenfor har jeg listet opp Amazons viktigste produkter og tjenester. 

Amazon Prime Air: Levering av pakker med droner og luftskip. Pakker på under 2,3 kilo skal kunne leveres i løpet av 30 minutter. Prosjektet er foreløpig under testing i England. Luftskipet – som skal fungere som en base for droner og pakker – er det kun søkt patent på.

Amazon Prime Air drone

Amazon Web Services (AWS): En nettskyplattform hvor man lage og drifte applikasjoner ved å ta i bruk tjenester som «cloud computing», lagringsplass og databaser. Skalerbart, kostnader etter faktisk bruk, og stabilitet, er noen av fordelene med å velge tjenester fra nettskyen.

AWS har blitt selve kronjuvelen i selskapet. I 2016 endte driftsresultatet for nettskyplattformen på 3,1 milliarder dollar, til tross for økt konkurranse fra andre store selskaper, som Microsoft, IBM, Google og Alibaba.

Amazon Go: Se for deg dagens «hurtigkasser» hvor du må skanne alle varene selv, og ender ofte opp med å bruke lenger tid enn i ordinære kasser. I Amazon Go-butikker trenger du bare å sjekke deg inn, for så å plukke med deg varer og gå rett ut av butikken.

Teknologien som blir brukt er den samme som man finner i selvkjørende biler. Foreløpig finnes det kun én butikk i Seattle, som kun er åpen for ansatte i deres Beta-program.

Amazon Lending: Tilbyr kortsiktige lån til sine toppselgere. Det er en vinn-vinn situasjon: Selgere får en lavere rente enn hva de ville fått hos banker og finansinstitusjoner. Amazon på sin side genererer mer inntekter ettersom lånet må brukes på å kjøpe varer og selges gjennom Amazon. Selskapet håndplukker hvem som får tilbud om lån, basert på data og statistikk om selgeren. Lånet tilbakebetales ved å ta en viss prosent av selgerens salg. Amazon kan også ta beslag i varer som står i deres varelager. Det fører til, i følge årsrapporten for både 2015 og 2016, at tapene er så små at de regnes som uvesentlige.

Amazon Prime Video: Strømmetjeneste som på sikt kan bli en reell utfordrer til Netflix. De har allerede produsert et titalls egenproduserte serier, blant annet «The Grand Tour», med programlederne fra Top Gear.

AmazonBasics og Amazon Elements: Produkter som selges under egen merkevare. I Basics-serien selges det over tre tusen billig-produkter – alt fra batterier til badehåndklær. Elements-serien består av vitaminer og kosttilskudd. Alle produkter har en QR-kode som kan skannes for å finne ut mer om kvaliteten på produktet og hvor ingrediensene er ifra.

Egenutviklede produkter:

  • Lesebrettet Kindle
  • Høyttaleren Amazon Echo, med Alexa integrert (lignende Apples Siri)
  • Nettbrettet Fire
  • Dash Button

Høye forventninger

Forventningene om at Amazon nærmest skal ta over verden har ført til at aksjen er høyt priset. Sist uke passerte aksjekursen 1.000 dollar for første gang i historien. Selv om P/E-raten har halvert seg på de siste to årene, er den fortsatt høy (184 i skrivende stund). Men det er prisen man må betale når selskapet satser mesteparten av overskuddet på nye produkter og tjenester. 

For øyeblikket – og trolig de neste 10 årene – handler Amazon alt om vekst og ikke om resultatet på bunnlinjen. Så lenge Jeff Bezos holder selskapet i dag én, vil aksjekursen fortsette å vokse.